zonafranzen

Kom ned på jorden, Thomas Eneroth!
Än en gång försöker Thomas Eneroth, s, driva igenom frågan om höghastighetsbanor mellan de tre storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Hans argumentation är lika felaktig idag som den varit under hela debattiden. Att trängseln på det nuvarande järnvägsnätet är stor är det ingen tvekan om men att detta skulle lösas genom höghastighetsbanor är totalt nonsens.
 
Problemet idag är att lokaltrafiken svällt i en grad som innebär att tiden för reparationer och underhåll starkt begränsats på grund av att spåren trafikeras näst intill dygnet runt. Det problemet kvarstår hur många höghastighetsbanor man än bygger för det är ingen lokaltrafik som skall bedrivas på de nya banorna. Vad som är lösningen för både förespråkarna för höghastighetsbanorna och stambanenätet är tillkomsten av ett tredje spår. Ett förslag som vi har drivit under hela den här processen och som vi på goda grunder kan säga faller i god jord hos den svenska befolkningen.
 
Läste en ledarartikel idag i en av kvällstidningarna som bara beskrev fördelarna för orter som Borås, Norrköping eller Jönköping. En sådan beskrivning visar bara på hur obevandrad i frågan ledarskribenter är. De skummar bara problemen på ytan utan att göra någon som helst analys över verkligheten. De delar denna okunskap med det politiska etablissemanget, som inte heller vill förklara vad som händer med det befintliga järnvägsnätet. Det är väl trots allt så att övriga delar av det här landet också skall få del av utvecklingen. Det är självklart, i alla fall vid valrörelserna. Men vad sker då restiden för de flesta på landsbygden knappast blir mindre av att ett fåtal stopp sker mellan de tre stora städerna och dessutom långt ifrån den befintliga stambanan.
 
Med höghastighetsbanorna undermineras underlaget för direkttågen till storstäderna med påföljden att intresset för orter som Nässjö, Alvesta (Växjö) och Älmhult ur etableringssynpunkt minskas drastiskt. Detta visas inte minst av Växjös svalnande intresse när Sverigeförhandlingarna kom fram till en dragning via Värnamo i stället för Växjö. Den minskning av restiden som hastigheter på 320 km/timmen är försumbar med hänsyn tagen till den mertid som går åt för övriga landet att ta sig till de få stationer som möjliggör påstigning.
 
Ett tredje spår längs befintliga stambanor har enorma fördelar för den svenske tågresenären. Användandet av befintliga stationer gör kombinationen av lokaltåg och snabbtåg omstigningarna snabba, enkla och kostnadseffektiva. Reparation och underhåll kan utföras i betydligt högre grad varav förseningar och inställda tåg kan begränsas. Nya barriärer i landskapet behöver inte uppstå till fromma för både näringsidkare och befolkningen. Godstrafiken ges också ökade möjligheter till utveckling. Men framförallt de kanske 400 miljarderna kan vara mycket mer kostnadseffektiva till annat än separata höghastighetsbanor.
 
Thomas Eneroth,s , det finns ännu tid för saklig argumentation. Om du har vägarna förbi på väg hem till Kosta så stanna gärna till i Alvesta så kan vi kanske beskriva en annan verklighet än den du bygger dina nuvarande slutsatser på.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress