Än en gång nekar fullmäktiges ordförande Hagart Valtersson, c, Alvesta Alternativet att lägga förslag när fullmäktige behandlade frågan om ansvarsfrihet för styrelser och nämnder. Denna gång med motiveringen att inte de kommunala bolagen ingick i behandlingen. Något som protokollen från 2018 och 2019 talar för att också de ingår i kommunkoncernen och skall godkännas av fullmäktige. Vad för rådgivare herr Valtersson använder sig av är vi frågande till men hans agerande är så långt ifrån de demokratiska principer vi tidigare använt oss av i Alvesta kommun. Ni kan själva läsa motiven till vårt förslag om att inte ge styrelsen för Alvesta Kommunföretag AB ansvarsfrihet för 2019. När kommunens ledning är så rädda för att ens ta upp frågan visar bara på hur smutsig politiken blivit också i Alvesta.
Alvesta kommunfullmäktiges ärende nr 8 den 15.6 2020
Förslag till beslut
Alvesta Alternativets ledamöter föreslår
att styrelsen för Alvesta Kommunföretag AB ej medges ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret med följande motiveringar:
- Styrelsen har brutit mot fullmäktiges givna ägardirektiv när det gäller principer för koncernbidrag och ägartillskott. Man har i stället för att återföra 78 % av bolagens redovisade resultat behållit hela resultatet om 13,4 miljoner kronor i det egna bolaget och därefter fördelat 6,3 miljoner kronor till AllboHus AB där flertalet av styrelseledamöterna också innehar samma roll som i Alvesta Kommunföretag AB. Några mindre belopp har gått till Alvesta Utveckling och BIVA. I praktiken innebär det att man plundrat Renhållningsbolaget och Energibolagen. Bilaga A § 19 och E.
- Den 7 maj 2018 skrivs ett nytt avtal mellan Alvesta kommun och Stefan Karlsson nu som t.f. kommunchef och därefter som samhällsstrateg vilket undanröjer tidigare avtal. En lön om 90.000 kronor i månaden sätts i det nya avtalet. Den 9.5 2019 attestera VD Camilla Holmqvist fakturan 14115083 ställd till Alvesta Kommunföretag AB avseende arvode och personalkostnader för Stefan Karlsson för tiden 1.1 – 31.12 2019. Beloppet 598 147,20 motsvarar 40% av en lön på 90.000 inkl. personalkostnader. Till detta skall läggas 25 % moms eftersom bolaget inte är registrerat för moms eftersom ingen verksamhet bedrivs i bolaget. Inga handlingar som styrker varken anställning eller belopp finns i beslutsform hos Alvesta Kommunföretag AB. Bilaga B och F
- Den 13.2 2019 attestera ordföranden Per Ribacke fakturan 14111686 ställd till Alvesta Kommunföretag AB avseende arvode och personalkostnader för VD Camilla Holmqvist för tiden 1.1 – 31.12 2019 á kronor 805 837 kronor. Detta motsvarar 40 % av en lön på 97000 kronor inkl. personalkostnader och 25 % i moms. Inget anställningsavtal eller beslut om arvode finns i Alvesta Kommunföretag AB. Noterbart är också att VD Camilla Holmqvist anställdes först den 1.2 2019. Bilaga C
- Alvesta Kommunföretag AB har genom sitt agerande ökat lönekostnader för bolaget med 1 242 816,90 + 310 704 i moms som ej är lyftbar då bolaget inte är momsregistrerat. Dessa kostnader om totalt 1 553 521 kronor är inte protokollförda. Bilaga B och C
- Bolaget har ingen budget för sin verksamhet och någon sådan har heller aldrig varit uppe till diskussion enligt protokollen från 2018, 2019 och 2020.
- Alvesta Renhållnings AB är i grunden ett renhållningskollektiv där eventuella vinster skall återinvesteras i verksamheten. Det framgår inte om detta varit möjligt då Alvesta Kommunföretag AB behållit hela vinsten. Bilaga A § 19.
- God revisionssed säger att kostnader skall belasta den verksamhet som nyttjar objektet. Att bolaget skulle nyttja 40 % av kommunchefens och samhällsstrategens tid låter orimligt med tanke på den verksamhet som beskrivs i ägardirektiven. Där går att utläsa: ”Övergripande samordna de kommunala bolagens verksamheter genom att äga och förvalta aktier och andelar i de bolag som ägs av Alvesta kommun genom att utfärda specifika ägardirektiv till dotter bolagen.” Med omvänd ordning åtgår det enbart 60 % av kommunchefens arbetstid att leda och styra kommunen.
- Styrelsen i Alvesta Kommunföretag AB har givit order till Utvecklingsbolaget att genomföra uppgifter som inte hör till deras grannlaga verksamhet och som i grunden utgör inblandning i en styrelse med egen juridisk person. Styrelsen har vidare initierat utbetalningar från samma dotterbolag som inte skattemässigt är hänförligt till näringsverksamhet. Detta innebär att dessa utbetalningar från dotterbolaget skall återföras vid inkomstbeskattning. Detta innebär en ökad belastning för kommunen jämfört med direkta bidrag via Kultur & Fritid. Bilaga H.
- Kommunfullmäktige beslöt den 2018-06-19 att ge Kultur & Fritidsnämnden i uppdrag, att i samråd med det lokala föreningslivet, vidare utreda möjligheten att inrätta en aktivitetsplats och lekplats i Moheda. 2019-01-30 § 7 beslutar styrelsen i Alvesta Kommunföretag AB att uppdra till Alvesta Utveckling AB att lämna ett bidrag på 75 tkr till Moheda Intresseförening för en förstudie av intresse och möjligheter att bygga en skatepark i Moheda. I Alvesta Utvecklings protokoll från den 2019-03-14 § 9 behandlas uppdraget från Kommunföretag. I protokollet redovisas att överenskommelse har träffats med föreningen och bidraget betalats ut. Frågan är varför ett uppdrag från fullmäktige till Kultur & Fritidsnämnden utan någon form av beslut tagits över av ett kommunalt bolag? Bilaga G, H och I.
0