Det är väl bara inom den politiska världen som så mycket kraft, pengar och energi läggs på ett projekt där förespråkarna inte ens känner till de grundläggande förutsättningarna för projektet.
Vis av erfarenheten av tunneln genom hallandsåsen kan man konstatera att verkligheten blev en helt annan. Det bygget skulle ta fem år och var kostnadsberäknat till 1 miljard. Det tog 21 år innan man bröt igenom med de båda tunnelrören. Nu har det gått ytterligare två år och trafiken är ännu inte igång men beräknas komma igång under året. Kostanderna trors stanna vid 10,5 miljarder dvs 1,2 miljarder per km. Någon samhällsekonomisk vinst ger inte den 10 minuter kortare restiden även om trafikvolymen kan ökar markant. Vad miljökonsekvenserna kostat samhället är höljt i dunkel. Med detta som bakgrund behöver politiker och andra förespråkare för höghastighetsbanan plocka fram både realistiska kostnadskalkyler och konsekvensbeskrivningar över både miljö som samhällsfunktioner. Och vad vi med spänning väntar på är finansieringen och hur man parallelt skall klara upprustningen av det så eftersatta järnvägsnätet.
0