zonafranzen

Trafikverket öppnar upp för ny lösning av triangelspåret.

                                 De nya sträckningarna som Trafikverket nu tittar på.

Vi har länge slagits för en mer framtidsinriktad lösning på triangelspåret i Alvesta. Skall man satsa bör man naturligtvis också göra det på ett sådant sätt att man inte stänger vägarna för en utveckling av järnvägstrafiken i regionen. Därför glädjer det oss nu att Trafikverket tycks lämnat lösningen med ett triangelspår inne i Alvesta, vilket skulle bygga nya barriärer i tätorten och också starkt inverka både på boendemiljöer och befintliga verksamheter.

Som vi har förstått det har Trafikverket nu börjat titta på andra lösningar söder om Hamrarna. En placering som är långt bättre än det första förslaget vid nuvarande järnvägskorsning på Blädinevägen. Även om dessa sträckningar förkastades redan 2003 då Trafikverket gjorde den första idéstudien så är det ändå bättre att man tittar på detta för att slutligen kanske ändå hamnar i slutsatsen från 2003 med ett 6 km långt spår.

Nu är det upp till Alvesta kommun att ändå börja handla. De lägen man nu tittar på är i samma område som Länsstyrelsen nu avslagit Svea Solars ansökan om anläggandet av en solcellspark. Motivet till avslaget är att det är jordbruksmark och också är strandskydd längs Hjortsbergaån.

Kommunen måse faktiskt börja agera i frågan. Järnvägslokaliseringen är en viktig del i kommunens utveckling. Får man triangelspåret i rätt läge kan man också börja tänka kreativt med en utflyttad bangård och i förlängningen ett logistikcentra kring järnvägslaster.

Bakom hörnet kan man också skönja möjligheterna att få en utflyttning av genomfartstrafiken på 126:an till ett läge väster om Alvesta.

För stunden får vi glädja oss åt att trots kommunens totala tystnad och underlåtenhet att verka för sina invånares och verksamheters väl och ve när det gällde lokaliseringen av triangelspåret så har Trafikverket lyssnat på opinionen. Det visar sig nu att opinionen inte var fel ute och det kommer säkert att visa sig att det kostnadsmässigt inte blir dyrare att gå på ursprungsförslaget från 2003.

Vi måste rikta ett tack till alla som engagerat sig i frågan och gjort det möjligt att förändra Trafikverkets planer.