zonafranzen

Mitt livs överraskning!
Några dagar före vår avresa till Turnov för den numera årligen återkommande resan för hockeyveteranerna i Alvesta ringde min gamle vän Vaclav Zakouril. Hans budskap var att jag skulle ta med mig kostymen. Vi skulle nämligen bevista Musica Fortunas jubileumskonsert medan jag var i Turnov. Kören firade 30-årsjubileum och bildades efter att dirigenten Vitézslav Capek fått inspiration efter att ha hört Alvestakören Rösträtt.

Vi bänkade oss i en fullsatt teatersalong för att ta del av en verkligt professionellt genomförd konsert. Programmet var blandat med allt från folksånger till gospel. Men också med inslag av humoristiska detaljer. Tur att jag tog med min kostym för hela publiken var festklädda och jag kallades också upp på scenen som representant för Alvesta för att deltaga i dopet av körens nya CD. Traditionen här är att man skålar för CD-en i champagne men man dricker inte utan slår drickat över CD-en.

Tillbaka i salongen med den sköna känslan av att mitt framträdande i kostym var överstökat. Men ack vad jag bedrog mig! Stadens kulturchef tog plats framför mikrofonen och sa något som jag inte förstod mer än att jag åter blev uppkallad på scen. Tomas Zakouril, som varit i Alvesta och lärt sig svenska, tolkade och då blev jag varse att Turnov stad hade beslutat att göra mig till hedersmedborgare i Turnov med anledning av mina långvariga relationer till olika föreningar i staden och till Turnov stad, som för några år sedan till slut ledde till att Alvesta och Turnov blev vänorter.

Jag fick sällskap på scenen av Vaclav Zakouril, som beskrev den mer än 45-åriga kontakten mellan mig och Turnov. Därefter tog borgmästaren tillsammans med de två vice borgmästarna plats på scen för att överlämna stadens nyckel till mig. I mitt hastigt påkomna tacktal anförde jag att detta var en absolut överraskning men en mycket positiv sådan som jag aldrig kunde tänka mig skulle inträffa när jag i början på 1970-talet stiftade mina första kontakter i Turnov.

Efteråt fick jag veta att denna utmärkelse bara delats ut en enda gång tidigare. Den gången var det borgmästaren i Turnovs holländska vänort som erhöll stadens nyckel. Detta var nog för 15-20 år sedan.

Jag börjar nu så smått förstå vilken fin utmärkelse jag fått. Och detta för ett arbete som jag egentligen lagt ned på för föreningar i Alvesta. Så alla ni ungdomar bland orienterare, hockeyspelare, skidåkare, friidrottare, fritidsgårdsbesökare, sångare, musikanter och många andra känn er delaktiga i den här utmärkelsen. Utan er hade det säkert inte blivit det här resultatet.

Ibland kan det vara värt att krypa i kostymen.

https://www.youtube.com/watch?v=1RqbgC_55ag
Anonym

Härligt!🙃😂👍🏻

Anonym

Grattis!👍👍

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress